Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Neutral of klok wasmiddel?
BerichtGeplaatst: Ma Apr 03, 2017 2:55 pm 

Ik heb een erg gevoelige huid en ben ook allergisch gebleken voor n paar allergenen. Coco nog wat en nog n paar stoffen. Nu heb ik de laatste tijd last van jeuk rond mijn middel en hoger op de buik. Ik heb het idee dat dit door mijn wasmiddel komt. Binnenkort ga ik een nieuwe wasmachine kopen en wil dan gelijk korte metten maken. Wasmiddel zonder parfum ed. Maar wat zou beter zijn, Klok of Neutral? Klok is goedkoper, maar Neutral zit denk ik nog minder zooi in? Wie heeft ervaring met deze wasmiddelen??

Naar boven
 Profiel  
Met citaat reageren  
Oplossingen voor allergieën
 Titel: Re: Neutral of klok wasmiddel?
BerichtGeplaatst: Vr Mei 05, 2017 9:17 am 
Zeeuwsmeisje schreef:
Ik heb een erg gevoelige huid en ben ook allergisch gebleken voor n paar allergenen. Coco nog wat en nog n paar stoffen. Nu heb ik de laatste tijd last van jeuk rond mijn middel en hoger op de buik. Ik heb het idee dat dit door mijn wasmiddel komt. Binnenkort ga ik een nieuwe wasmachine kopen en wil dan gelijk korte metten maken. Wasmiddel zonder parfum ed. Maar wat zou beter zijn, Klok of Neutral? Klok is goedkoper, maar Neutral zit denk ik nog minder zooi in? Wie heeft ervaring met deze wasmiddelen??

Beste Zeeuwsmeisje, mijn gezin heeft goede ervaringen met Neutral.

Maar besef dat je er alleen met een wasmiddelwissel mogelijk nog niet bent. De oorzaken kunnen ook elders liggen, of deels elders.

Je zal ook je wasmachine schoon moeten maken en houden. Doordat we tegenwoordig veel op lage temperaturen wassen (40 tot 60 graden, sommigen zelfs op 30 graden) worden bacteriën niet gedood bij het wassen. Die blijven achter in de wasmachines en kunnen zich daar in het voor bacteriën prettige klimaat van warmte en vocht enorm ontwikkelen. Ook die bacteriën zouden de oorzaak van je jeuk kunnen zijn. Bij veel mensen ontstaat er in de wasmachine zelfs "wasluis". Dat is een vettige prut die bestaat uit wasmiddelresten met bacteriën.
Oplossingen:
1. minimaal 1x per maand een kookwas draaien om de machine te reinigen. Doe dit met een wasbolletje gevuld met huishoudsoda. Je machine wordt dan gereinigd en ontkalkt. Let er bij de aanschaf van een nieuwe machine goed op of de machine wel een kookwas heeft.
2. zorg dat de wasmachine zo snel mogelijk geopend wordt na het wassen en dat de was zsm opgehangen wordt of in de droger gaat.
3. reinig de binnenkant van je wasmachine regelmatig. In de rubberen rand (manchet) kan soms water en vuil achterblijven. Ook daar zullen bacteriën zich ophopen.
4. gebruik geen wasverzachter. De parfums daarin, maar ook andere bestanddelen kunnen voor irritatie zorgen.
5. overdoseer niet. Fabrikanten laten je al snel teveel wasmiddel gebruiken. Ze verdienen dan immers meer. Je was moet natuurlijk wel schoon worden, maar probeer gewoon eens wat minder wasmiddel te gebruiken. In veel plaatsen is de waterhardheid de laatste jaren flink gedaald. Check de site van je waterbedrijf voor de actuele hardheid. Bij zachter water hoef je minder wasmiddel te gebruiken.
6. Betere wasmachines hebben de mogelijkheid om extra of extra lang te spoelen. Zie je wasmachinehandleiding. Kost natuurlijk wat extra water, maar als dat de irritatie wegneemt is dat zeker de moeite waard. Bijkomend voordeel: je wasgoed blijft langer mooi. Want achtergebleven wasmiddelen tasten de vezels van je kleding aan.

Nog twee algemene tips ter voorkoming van huidirritatie:
A. gebruik dagelijks een schone handdoek. De bacteriën hopen zich er snel in op. Niet vreemd, want een badkamer is vaak warm en vochtig. En in je handdoek blijven kleine huidschilfers achter. Dat is de voeding voor de bacteriën!
B. draag nieuwe kleding alleen nadat je het een keer gewassen hebt. Nieuwe kleding barst vaak van de chemische middelen. Verfstoffen, maar ook geurstoffen en antischimmel middelen.

Naar boven

Met citaat reageren  
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ]